Zapraszamy do lektury artykułu, który jest owocem naszego partnerstwa z dlugoscmaznaczenie.pl

Jeśli zastanawiasz się, jak poradzić sobie z trudnym zachowaniem dziecka w przedszkolu, nie jesteś sam. Wielu rodziców zmaga się z tym, aby ich dzieci nie zachowywały się źle podczas pierwszych trzech dni w przedszkolu. Twoje dziecko ma problemy ze słuchaniem nauczyciela, uczestniczeniem w zajęciach kółka i rzucaniem zabawek. Na szczęście możesz zapobiec temu, aby Twoje dziecko nie robiło żadnego z tych problemów, stosując kilka wskazówek i sztuczek. Zbadajmy niektóre z tych wskazówek bardziej szczegółowo.

W niektórych badaniach stwierdzono, że wielu przedszkolaków zachowuje się w sposób, który akcentuje ich status społeczny. Dzieci, które są często dyscyplinowane, mają tendencję do uznawania ich za „doły społeczne” w grupie, co nasila presję społeczną doświadczaną przez dzieci o niższym statusie. Emocje nauczycieli wydają się przyspieszać dyfuzję relacji władzy, ponieważ dzieci stale naśladują działania i emocje nauczyciela. Może to tłumaczyć, dlaczego tak wielu nauczycieli przedszkolnych czuje presję, by korygować niewłaściwe zachowania dzieci.

Wiele z tych zachowań wynika z tego, że dzieci nie wiedzą, jak się wyrazić. Mogą czuć się irracjonalnie zły lub sfrustrowany, i nie mają czasu, aby myśleć o alternatywy. Kiedy dzieci wykazują tego rodzaju zachowania, mogą stać się sfrustrowane, wyróżnione lub ukarane. Te zachowania mogą również powodować niską samoocenę dziecka, dlatego ważne jest, aby zająć się nimi jak najwcześniej. Jeśli jesteś rodzicem, musisz być elastyczny wobec swoich dzieci.

Niektóre z najczęstszych problemów behawioralnych w przedszkolu są związane z obecnością rodzeństwa. Dzieci z półrodzeństwem mogą być bardziej agresywne w przedszkolu niż dzieci mające tylko rodzeństwo. Niektóre badania wskazują, że dzieci te mogą zachowywać się tak, ponieważ pragną uwagi. Choć jest mało prawdopodobne, że to przyczyna agresywnych zachowań w przedszkolu, jest to przydatny wgląd. Jak więc radzić sobie z tymi problemami behawioralnymi? Spróbuj tych wskazówek:

Rozmawiaj z dzieckiem regularnie o ich schoolday. Pytaj o ich dzień i o to, jak radzili sobie z niewłaściwym zachowaniem. Upewnij się, że znasz powód każdego niewłaściwego zachowania. Jeśli zachowanie nie jest właściwe, należy wyjaśnić dziecku, dlaczego jest ono nie do przyjęcia i jakie będą konsekwencje, jeśli zrobi to ponownie. Zaangażowanie dziecka w proces pomoże mu poczuć się bardziej komfortowo ze zmianami, które wprowadza.

Gdy mamy do czynienia z agresywnymi lub przypominającymi tantrę zachowaniami, dziecko powinno zostać umieszczone w time-out. Time-out powinien być krótki i powinien rozpocząć się natychmiast. Po zakończeniu time-out, delikatnie wrócić dziecko do obszaru time-out. W razie potrzeby należy ponownie nastawić zegar. Pamiętajmy, że rodzice nie powinni dyskutować z dziećmi o ich zachowaniu. Zamiast tego powinni poszukać sposobów na wzmocnienie dobrego zachowania. Być może będą w stanie nauczyć je lepszego zachowania, a tym samym uniknąć tej sytuacji w przyszłości.

Umiejętności społeczne i zachowania problemowe w przedszkolu są ze sobą ściśle powiązane. Jak ilustruje to tabela 3, korelacje między komponentem społecznym a problemami z zachowaniem w przedszkolu były umiarkowane do ujemnych. Dzieci o wyższych umiejętnościach społecznych miały niższe problemy z zachowaniem. Z kolei dzieci o niższych umiejętnościach społecznych miały więcej problemów niż dzieci, które ich nie miały. Związek między umiejętnościami społecznymi a zachowaniami problemowymi był umiarkowany do wysokiego, a im bardziej społeczne dziecko wykazywało, tym lepiej. SSRTS jest doskonałym narzędziem, które pomoże Ci monitorować postępy Twojego dziecka.

Podobne tematy